Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima – Najnovije izmene za 2023. godinu
Koje su osnovne odredbe ovog zakona?
Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima reguliše celokupni sistem bezbednosti saobraća, upravljanje bezbednošću saobraćaja, pravila saobraćaja, ponašanje učesnika u saobraćaju, nadležnosti i odgovornosti subjekata bezbednosti saobraćaja, ograničenja saobraćaja, saobraćajna signalizacija, znaci i naredbe kojih se moraju pridržavati učesnici u saobraćaju.
Takođe ovaj zakon reguliše i uslove koje moraju da ispunjavaju vozači za upravljanje vozilima, osposobljavanje kandidata za vozače, polaganje vozačkih ispita, uslove za upravljanje vozilom, izdavanje vozačkih dozvola, izdavanje nalepnica za vozila za osobe sa invaliditetom, uslove koje moraju da ispunjavaju vozila, tehnički pregledi, ispitivanje i registracija vozila, posebne mere i ovlašćenja koji se primenjuju u saobraćaju na putu, kao i druga pitanja koja se odnose na bezbednost saobraćaja.
Nacrt novog zakona o bezbednosti saobraćaja
Vlada Srbije nedavno je odobrila nacrt novog Zakona o bezbednosti saobraćaja, donoseći sa sobom iznenađujuću novinu - uvođenje drastične kazne: oduzimanje vozila. Ova nova kazna, koja zvuči prilično ekstremno, dolazi kao odgovor na niz nesavesnih postupaka vozača.
Nacrt zakona navodi čak 18 prekršaja za koje nesmotreni vozači mogu izgubiti svoje automobile. Kao reakcija na "nepopravljive povratnike", tj. one koji se uporno ogrešavaju o saobraćajna pravila, ova inicijativa predstavlja jedan od najrigoroznijih koraka ka bezbednijim putevima.
Ukoliko vozač bude uhvćen treći put u roku od tri godine da čini neki od ovih prekršaja, kazna je oduzimanje vozila. Lista najstrožih prekršaja je sledeća:
- Vožnja sa alkoholom u krvi većim od 1,2 promila
- Odbijanje alkotestiranja ili testiranja na prisustvo droge
- Prekoračenje brzine za više od 80 km/h van naselja
- Prekoračenje brzine za više od 70 km/h u naselju
- Prekoračenje brzine za više od 60 km/h u zoni škole ili zoni sa ograničenjem brzine na 30 km/h
- Prekoračenje brzine za više od 50 km/h u zoni sa usporenim saobraćajem
- Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača
- Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje (poput prtljažnika, instrument table, zadnje police i drugih nesigurnih mesta)
- Prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u roku kraćem od 10 minuta
- Preticanje preko neprekinute linije
- Vožnja bez položene vozačke kategorije
- Vožnja tokom zabrane upravljanja vozilom
- Vožnja nakon što je vozačka dozvola oduzeta zbog prekoračenja broja kaznenih poena
- Vožnja za vreme privremene zabrane saobraćaja
- Vožnja noću na neosvetljenom putu bez upaljenih svetala
- Preticanje ili obilaženje vozila koja su stala da propuste pešake na pešačkom prelazu
- Preticanje kolone pod pratnjom
- Nepropuštanje vozila pod pratnjom
Ako se predlog novog zakona usvoji u Narodnoj skupštini, postupak oduzimanja vozila će biti relativno jednostavan. Kada saobraćajni policajac zaustavi vozača zbog težeg prekršaja, može proveriti u prekršajnoj evidenciji da li je vozač više puta načinio isti težak prekršaj. Ukoliko jeste, policajac će mu momentalno oduzeti vozilo i izdati potvrdu o privremeno oduzetim predmetima. Vozilo će biti zadržano do okončanja sudskog postupka, gde će, ukoliko bude osuđen, vozač trajno ostati bez automobila.
Važno je napomenuti da je ovaj zakon još uvek u fazi nacrta. Nacrt zakona je preliminarni dokument koji se priprema pre nego što zakon bude usvojen. To je verzija zakona koja se razmatra, komentariše, menja i usklađuje pre nego što postane pravno obavezujući.
Bilo kako bilo, stručnjaci procenjuju da će ovaj zakon vrlo vervoatno biti usvojen i da se stupanje na snagu novih odredbi može očekivati već tokom jeseni 2023. Godine.
Snižene su granice za polaganje C i D kategorije
Još jedna od novina koju je usvojeni nacrt Zakona o bezbednosti saobraćaja donosi je podrška sniženju starosnih granica za polaganje C i D kategorija, koje se odnose na vožnju autobusa i kamiona. Prema novim odredbama, za C kategoriju će biti moguće polagati već sa 18 godina, dok će za D kategoriju minimalna starosna granica biti 21 godina.
Ova mera ima cilj da ublaži nedostatak profesionalnih vozača, a postoje i spekulacije da bi država mogla dodatno da motiviše mlade da se odluče za polaganje ovih kategorija, na primer, kroz smanjenje cena polaganja i stimulativne mere poput oslobođenja od PDV-a ili finansijskih podsticaja za uspešne polagače.
Regulisanje trotineta u saobraćaju
Novi Zakon o Bezbednosti Saobraćaja Na Putevima će takođe regulisati vožnju lakih električnih vozila kao što su električni trotinet, delom zbog sve učestalijih povreda. Vožnja ovih vozila će biti obavezna duž biciklističkih staza, ukoliko su prisutne. Međutim, ukoliko biciklističke staze nisu dostupne, vozači električnih trotineta moći će da budu na kolovozu.
Važno je napomenuti da će vozači trotineta na kolovozu morati da imaju najmanje 14 godina kako bi to bilo dozvoljeno. Ovaj deo zakona ima za cilj da uskladi regulativu sa rastućom popularnošću lakih električnih vozila.
Mitar je diplomirani socijalni radnik sa Fakulteta političkih nauka koji je sa godinama dobio duboko razumevanje socijalnih pitanja s posebnim fokusom na porodično pravo. Pored toga je stekao bogato iskustvo i detaljna saznanja iz sudske prakse u oblasti porodičnog prava.